3 Νοε 2007

Γεώτρηση & Εξόρυξη Πετρελαίου



Η τεχνική της γεώτρησης για τη διάνοιξη πηγαδιών αναφέρεται για πρώτη φορά σε αρχαία κινέζικα χειρόγραφα. Ο τρόπος είναι βασικά ο ίδιος με τις πρώτες γεωτρήσεις που έγιναν στη σύγχρονη εποχή. Η πρώτη γεώτρηση στην Πενσυλβάνια το 1859 έγινε χρησιμοποιώντας ένα βάρος ενωμένο με καλώδιο που ανεβοκατέβαινε και χωνόταν σιγά σιγά στο έδαφος. Μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία και με το μειονέκτημα αν το βάρος συναντήσει κοίτασμα υπό πίεση, τα αέρια και το πετρέλαιο να εκτοξευθούν δημιουργώντας σημαντική σπατάλη και οικολογική ρύπανση στη γύρω περιοχή.

Σήμερα η τεχνική που χρησιμοποιείται για την εξόρυξη πετρελαίου είναι κατά κανόνα η περιστροφική γεώτρηση. Βασική της αρχή είναι η διάρρηξη και ο θρυμματισμός των υπερκείμενων πετρωμάτων με τη βοήθεια ενός περιστρεφόμενου γεωτρύπανου που φέρει οδοντωτούς τροχούς ή αδαμάντινες προσμείξεις, ώστε να αυξάνεται η σκαπτική του ικανότητα.

Εξέχουσα θέση στη σύγχρονη γεωτρητική τεχνική αποτελεί η διάνοιξη οριζόντιων φρεατίων σε μεγάλα σχετικά βάθη, που επιτεύχθηκε για πρώτη φορά το 1983. Σύμφωνα με την τεχνική αυτή, η γεώτρηση αρχικά προχωρεί κατακόρυφα έως το σημείο που έχει επιλεχθεί για να αρχίσει η εκτροπή. Εκεί τοποθετούνται ειδικές σφήνες που προκαλούν την πλαγιοδρόμηση του τρυπανιού με μικρές στην αρχή κλίσεις ως προς την κατακόρυφο, που γίνονται βαθμιαία μεγαλύτερες όσο προσεγγίζεται η νοητή γραμμή που συνδέει την κατακόρυφο με το κοίτασμα. Η πορεία του τρυπανιού ελέγχεται συνεχώς είτε με ειδικά καλωδιακά όργανα που προωθούνται μέσα στο όρυγμα είτε με Ασύρματες Συσκευές Καταγραφών.

Μόλις ολοκληρωθεί η διάνοιξη της καμπύλης, το γεωτρητικό σύστημα ανασύρεται στην επιφάνεια και στο χαμηλότερό του τμήμα προσαρμόζεται ένας σταθερός και ευθύς άξονας, ο οποίος φέρει το τρυπάνι, τους σωλήνες βάρους και τους δακτυλίους στήριξης. Η γεώτρηση συνεχίζεται σε οριζόντια πλέον διεύθυνση έως ότου το γεωτρύπανο έλθει σε επαφή με το κοίτασμα. Οι οριζόντιες γεωτρήσεις άνοιξαν νέες προοπτικές στην εξόρυξη του πετρελαίου, καθώς αξιοποιήθηκαν πολλά κοιτάσματα που θεωρούνταν μη εκμεταλλεύσιμα λόγω των ιδιόμορφων γεωλογικών και φυσικών χαρακτηριστικών τους.

Το εξαγόμενο πετρέλαιο, ανάμεικτο με χώμα και άλλες ακαθαρσίες,συλλέγεται μαζί με το νερό σε μεγάλες δεξαμενές, λάκκους ή στέρνες, όπου γίνεται το πρώτο καθάρισμα από το νερό και τα αργιλώδη ιζήματα, με μετάγγιση. Από εκεί, το ακατέργαστο πετρέλαιο διοχετεύεται στα διυλιστήρια, με σωλήνες (pipe-lines) που περιέχουν ψήκτρες. Αν τα διυλιστήρια είναι πέρα από τη θάλασσα, η μεταφορά του ακατέργαστου πετρελαίου γίνεται συνήθως με πλωτές δεξαμενές και μόνο σε ειδικές περιπτώσεις με υποθαλάσσιους πετρελαιαγωγούς.

Διαβάστε περισσότερα...

1 Νοε 2007

Πως λειτουργούν τα διυλιστήρια




Η διαδικασία διύλισης
Ένα βαρέλι ακατέργαστου πετρελαίου περιέχει μίγμα όλων των ειδών υδρογονανθράκων σε αυτό. Με τη διύλιση το πετρέλαιο χωρίζεται σε όλες τις χρήσιμες ουσίες. Οι χημικοί χρησιμοποιούν τα ακόλουθα βήματα:
Ο παλαιότερος και πιο κοινός τρόπος να χωριστεί στα διάφορα συστατικά (αποκαλούμενα μέρη), είναι να γίνει αξιοποιώντας τις διαφορετικές θερμοκρασίες βρασμού των συστατικών. Αυτή η διαδικασία καλείται κλασματική απόσταξη. Θερμαίνεται αρχικά το ακατέργαστο πετρέλαιο, αφήνεται να βγάλει ατμό και έπειτα ο ατμός συμπυκνώνεται.
Οι νεώτερες τεχνικές χρησιμοποιούν τη χημική επεξεργασία σε μερικά από τα μέρη για να κάνουν άλλα μέρη, σε μια διαδικασία αποκαλούμενη μετατροπή. Η χημική επεξεργασία, παραδείγματος χάριν, μπορεί να σπάσει τις μακρύτερες χημικές αλυσίδες σε πιο μικρές. Αυτό επιτρέπει στα διυλιστήρια να μετατρέψουν τα καύσιμα diesel σε βενζίνη ανάλογα με την απαίτηση για βενζίνη.
Τα διυλιστήρια πρέπει να επεξεργαστούν τα μέρη για να αφαιρέσουν τις προσμίξεις.
Τα διυλιστήρια αναμιγνύουν τα διάφορα μέρη (επεξεργασμένα, μη επεξεργασμένα) για να κάνουν τα επιθυμητά προϊόντα. Παραδείγματος χάριν, διαφορετικά μίγματα αλυσίδων δημιουργούν βενζίνη με διαφορετικές τιμές οκτανίου.

Διαβάστε περισσότερα...

Σημαντική πτώση του μαύρου χρυσού

Σημαντική πτώση πάνω απο 2% καταγράφει αυτή την ώρα η τιμή του αμερικανικού αργού στην αγορά της Νέας Υόρκης.

Η τιμή του μαύρου χρυσού για συμβόλαια παράδοσης Δεκεμβρίου έπεσε κάτω από τα 93 δολάρια το βαρέλι, ενώ νωρίτερα έφθασε έως και τα 96,24 δολάρια.

Το πετρέλαιο τύπου μπρεντ βρίσκεται στα 90,10 δολάρια στην αγορά του Λονδίνου ενώ την ίδια στιγμή υποχωρεί στα 89 δολάρια το βαρέλι στην αγορά της Νέας Υόρκης.

Παράλληλα η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου διαμορφώνεται στα 1,44 δολάρια.

Οι αναλυτές αποδίδουν τη σημαντική πτώση των τιμών του πετρελαίου σε κερδοσκοπικές κινήσεις κατοχύρωσης βραχυπρόθεσμων κερδών από την εκτίναξη των τιμών το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Επίσης στην πτώση του πετρελαίου συμβάλλουν και τα οικονομικά στοιχεία για το προσωπικό εισόδημα και τις καταναλωτικές δαπάνες στις ΗΠΑ που ανακοινώθηκα σήμερα και τα οποία έδειξαν επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ.

Πηγή: news.ert.gr

Διαβάστε περισσότερα...

Πάνω από τα 96 δολάρια η τιμή του πετρελαίου

Ξεπέρασε τα 96 δολάρια η τιμή του πετρελαίου στις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην Ασία μετά τη μεγάλη πτώση των στρατηγικών αποθεμάτων αργού των Ηνωμένων Πολιτειών.

Παράλληλα, η τιμή του χρυσού έφθασε μια «ανάσα» από τα 800 δολάρια ύστερα από την υποχώρηση του δολαρίου και το συνεχιζόμενο ράλι των πετρελαϊκών τιμών.


Η τιμή σποτ του χρυσού έφθασε σήμερα τα 799,3 δολ. η ουγκιά, στο υψηλότερο σημείο από τον Ιανουάριο του 1980 έναντι 791,7/792,5 δολαρίων αργά χθες το βράδυ στη Νέα Υόρκη.

Η τιμή του ελαφρού αργού για συμβόλαια παράδοσης Δεκεμβρίου κατέγραφε το πρωί αύξηση κατά 1,49 δολάρια ανερχόμενη στα 96,02 δολάρια έναντι 95,53 δολαρίων που έκλεισε στη Νέα Υόρκη.

Η τιμή του Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας ήταν επίσης αυξημένη κατά 99 σεντς στα 91,62 δολάρια.

Από την αρχή του έτους οι τιμές του «μαύρου χρυσού» καταγράφουν συνολική άνοδο πάνω από 50%, ενώ τον περασμένο μήνα ενισχύθηκαν κατά περίπου 18%.

Αναλυτές αποδίδουν την εκτόξευση των τιμών στη χθεσινή ανακοίνωση του αμερικανικού υπουργείου Ενεργείας, σύμφωνα με την οποία τα αμερικανικά αποθέματα αργού μειώθηκαν κατά 3,9 εκατομμύρια βαρέλια στα εκτιμούν 312,7 εκατομμύρια, ενώ οι επενδυτές ανέμεναν αύξηση κατά 400.000 βαρέλια.

Μείωση εμφάνισαν την περασμένη εβδομάδα και τα πετρελαϊκά αποθέματα της Ιαπωνίας υποχωρώντας στα χαμηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2006.


πηγή: Ναυτεμπορική

Διαβάστε περισσότερα...

30 Οκτ 2007

Οι 10 σημαντικότερες πετρελαιοκηλίδες στην Ελλάδα


1972
"Trader", 36.500 τόνοι στο Αιγαίο.

2-3-79
"Μεσσηνιακή Φροντίς" στους Καλούς Λιμένες της Κρήτης. Χύθηκαν 12.000 τόνοι πετρελαίου.

23-2-80
"Irenes Serenade" στην Πύλο. 40.000 τόνοι πετρελαίου στη θάλασσα.

4-5-87
"Rabigh Bay III", 500-1.000 τόνοι χύνονται στον Ασπρόπυργο.

21-10-88
Σύγκρουση των επιβατηγών "Jupiter" και "Adige", 500-1.000 τόνοι χύνονται στον Πειραιά.

4-5-92
"Geori Chernomorya", 1.700 τόνοι μαυρίζουν το κεντρικό Αιγαίο.

9-10-93
"Iliad", Πύλος, χύθηκαν περίπου 800 τόνοι.

1-10-94
"La Guardia", Ασπρόπυργος, 400-800 τόνοι στον Κόλπο της Ελευσίνας.

8-8-96
"Kriti Sea", διαρροή 300-500 τόνων πετρελαίου στα διυλιστήρια της ΜΟΤΟR OIL στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

1-9-2000
"Eurobulker X", Λευκαντί Ευβοίας. Εκατοντάδες τόνοι (περί τους 300) διαρρέουν στο νότιο Ευβοϊκό.


Αναλυτικότερα..

Πύλος
23/2/80
Ατύχημα στο πετρελαιοφόρο "Irenes Serenade" με αποτέλεσμα 40.000 τόνοι πετρελαίου να καταλήξουν στη θάλασσα.

9/10/93
800 τόνοι πετρελαίου διαρρέουν στην περιοχή από το πετρελαιοφόρο "Iliad". Τα ρεύματα παρασύρουν το πετρέλαιο έξω από τον προστατευμένο όρμο και μαυρίζει η μαγευτική παραλία της Βοϊδοκοιλιάς. Πετρέλαιο εντοπίζεται και σε άλλες ακτές. Στην προσπάθεια των δυτών να δουν τις επιπτώσεις από το πετρέλαιο που διέρρευσε από το "Iliad" ανακαλύπτουν ορατά ακόμα τα σημάδια από το προηγούμενο ατύχημα (13 χρόνια πριν). Το πετρέλαιο του "Irenes Serenade" βρέθηκε να καλύπτει σημεία του πυθμένα. Είναι απορίας άξιο, πώς ένας τόσο ευαίσθητος αλλά και ιστορικός κλειστός κόλπος χρησιμοποιείται ως αγκυροβόλιο πετρελαιοφόρων!

Κόλπος Ελευσίνας
1/10/94, ατύχημα στο πετρελαιοφόρο "La Guardia", κατά τη φορτοεκφόρτωση, στις εγκαταστάσεις του Ασπρόπυργου. 400-800 τόνοι πετρελαίου καταλήγουν στον Κόλπο της Ελευσίνας. Δυστυχώς, η πολυετής διαρκής επιβάρυνση του κλειστού Κόλπου από τοξικά απόβλητα έχει μετατρέψει ήδη τον πυθμένα του σε ... τοξικό απόβλητο. Όπως έδειξε παλαιότερη έρευνα της Greenpeace και ύστερα από αναλύσεις δειγμάτων πυθμένα από τον Κόλπο της Ελευσίνας, υπάρχει σοβαρότατη ρύπανση από πετρελαιοειδή και τοξικά βαρέα μέταλλα στην περιοχή. Η πετρελαιοκηλίδα απλώς επιβάρυνε την ήδη βεβαρημένη κατάσταση του Κόλπου.

Σαρωνικός
8/8/1996, ατύχημα στο πετρελαιοφόρο "Kriti Sea" στα διυλιστήρια της Motor Oil στους Άγιους Θεόδωρους κατά τη φορτοεκφόρτωση. Διαρροή 300-500 τόνων στη θάλασσα. Γίνεται σημαντική κινητοποίηση για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας που εκτός από τους Άγιους Θεόδωρους, φτάνει τις ακτές της Αίγινας και του Αγκιστριού. Ακολουθούν διαβεβαιώσεις για την έγκαιρη και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας.

9/5/1997, στο Φραγκολίμανο, εξοχικό θέρετρο στις ακτές της Πελοποννήσου, αρκετά ναυτικά μίλια μακριά από τον τόπο του ατυχήματος, παχιά στρώματα πετρελαίου καλύπτουν ακόμα τον πυθμένα του ορμίσκου. Το πετρέλαιο βρίσκεται εκεί εγκλωβισμένο από τον περασμένο Αύγουστο. Ύστερα από διαμαρτυρίες κατοίκων και εν όψει της νέας τουριστικής περιόδου, στις 9/5/97, συνεργείο της εταιρείας προχώρησε στην άντληση του πετρελαίου από τον πυθμένα του Φραγκολίμανου, πιστεύοντας ότι έτσι λύνεται το πρόβλημα. Οι ερευνητές της Greenpeace βρέθηκαν εκεί και κατέγραψαν την κατάσταση αμέσως μετά την αποχώρηση του συνεργείου καθαρισμού. Το πετρέλαιο έχει εισχωρήσει στην φαινομενικά καθαρή άμμο του πυθμένα. Σκάβοντας την άμμο, οι ερευνητές της Greenpeace ανακάλυψαν ότι το πετρέλαιο βρισκόταν παντού. Μαύρο σύννεφο συνόδευε κάθε ανάδευση του βυθού. Δεν έλειπαν τα σημεία στα οποία βρίσκονταν συγκεντρωμένα, εννέα μήνες μετά τη διαρροή, συμπαγή κομμάτια πετρελαίου. Τα ίχνη του πετρελαίου ήταν εμφανή ακόμα και στα ψάρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι εικόνες που κατέγραψε η υποβρύχια κάμερα της Greenpeace. Ψάρια που ζουν και τρέφονται στο βυθό, είναι κυριολεκτικά καλυμμένα με πετρελαιοειδή. Και όλα αυτά εννέα μήνες μετά τη διαρροή.



πηγή:Greenpeace


Διαβάστε περισσότερα...

29 Οκτ 2007

Πάνω από τα 93 δολάρια το αργό

ΠΑΝΩ από τα 93 δολάρια το βαρέλι αναρριχήθηκε η τιμή του αργού για πρώτη φορά, διευρύνοντας τα μηνιαία κέρδη σε 16%, μετά την πτώση του δολαρίου σε ιστορικό χαμηλό και τη μείωση της παραγωγής του Μεξικού κατά το ένα πέμπτο.

Ειδικότερα, η κρατική παραγωγός πετρελαίου του Μεξικού Petroleos Mexicanos – η τρίτη μεγαλύτερη προμηθεύτρια αργού στις ΗΠΑ – διέκοψε την παραγωγή περίπου 600.000 βαρελιών πετρελαίου ημερησίως. Την ίδια στιγμή που το δολάριο υποχωρούσε στα 1,4426 ανά ευρώ, στο χαμηλότερο επίπεδο από τότε που εισήλθε το ευρωπαϊκό νόμισμα στην αγορά, το 1999.

Η τιμή του αργού για τα συμβόλαια παράδοσης Δεκεμβρίου αυξήθηκε έως και 1,34 δολάρια ή 1,5%, καταρρίπτοντας και νέο ιστορικό ρεκόρ στα 93,20 δολάρια το βαρέλι. Νωρίτερα, διαμορφωνόταν στα 93,04 δολάρια το βαρέλι.

Ανοδικά κινείται και η τιμή του Brent στην αγορά του Λονδίνου. Στα συμβόλαια παράδοσης Δεκεμβρίου η τιμή του ενισχύθηκε έως και στα 90 δολάρια το βαρέλι, που συνιστά ρεκόρ εποχών, αυξημένη κατά 1,31 δολάρια σε σχέση με το κλείσιμο της περασμένης Παρασκευής. Νωρίτερα διαμορφωνόταν στα 89,84 δολάρια το βαρέλι.

Στήριξη στην άνοδο αυτή παρέχει βεβαίως και η ένταση στις σχέσεις Τουρκίας – Ιράκ όσον αφορά στους Κούρδους αυτονομιστές αλλά και το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.


πηγή: Ναυτεμπορική

Διαβάστε περισσότερα...