17 Νοε 2007

Στα ύψη το πετρέλαιο θέρμανσης

Προβληματισμός επικρατεί στους κόλπους της ελληνικής αγοράς από την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στη χώρα μας που έφθασε πλέον να πωλείται στα 79 λεπτά ανά λίτρο.
Η διαρκώς αυξανόμενη τιμή του πετρελαίου θέρμανσης είναι άμεση συνέπεια των τιμών του μαύρου χρυσού στις διεθνείς αγορές, οι οποίες συνεχίζουν το ράλι ανόδου.


Πέρα από την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, μεγάλες αποκλίσεις παρατηρούνται και στις τιμές της αμόλυβδης, που φθάνουν ακόμα και τα 30 λεπτά το λίτρο από πρατήριο σε πρατήριο στην Εθνική Οδό. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η αμόλυβδη πωλείται προς 1,26 ευρώ το λίτρο.
Αυξημένη κατά 1,67 δολάρια στα 95,10 ανά βαρέλι έκλεισε η τιμή του αμερικανικού αργού πετρελαίου στην προθεσμιακή αγορά της Νέας Υόρκης.
Στο Λονδίνο, η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας αυξήθηκε κατά 1,39 δολάρια, φθάνοντας τα 91,62 δολάρια το βαρέλι.
Η πτώση της τιμής αυτή την εβδομάδα συνδέθηκε με τη μηνιαία έκθεση για πετρελαϊκά θέματα της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA), η οποία αναθεωρεί προς τα κάτω τις εκτιμήσεις για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κατά 160.000 βαρέλια ημερησίως το 2007 και κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως το 2008, σημειώνοντας ότι η πορεία του πετρελαίου προς τα 100 δολάρια το βαρέλι έχει ήδη προκαλέσει μείωση της κατανάλωσης.


πηγή:Ant1

Διαβάστε περισσότερα...

14 Νοε 2007

Κορύφωση Πετρελαίου (Peak Oil)

Με τον όρο Κορύφωση Πετρελαίου (Peak Oil) χαρακτηρίζεται το πρόβλημα της εξάντλησης του ενεργειακού αποθέματος, ή ακριβέστερα η κορύφωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Το πετρέλαιο αποτελεί μια πεπερασμένη, μη ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, η οποία έδωσε ιδιαίτερη ώθηση στην οικονομική και πληθυσμιακή ανάπτυξη τα τελευταία 150χρόνια.


Ο ρυθμός της παραγωγής του πετρελαίου, δηλαδή της εξόρυξης και διύλισης (σήμερα περίπου με 85 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα) ήταν συνεχώς αυξανόμενος κατά τα περισσότερα από τα έτη του τελευταίου αιώνα.
Από τη στιγμή που έχουμε χρησιμοποιήσει περίπου το μισό των συνολικών αποθεμάτων, ο ρυθμός παραγωγής πετρελαίου είναι πιθανότερο να σταματήσει να αυξάνεται και να εισέρχεται σε φάση μόνιμης μείωσης, εξ ου και ο όρος “peak”.
O όρος «peak oil” δεν σημαίνει την εξάντληση του πετρελαίου, αλλά την εξάντληση του φθηνού πετρελαίου. Οι συνέπειες για τις κοινωνίες που έχουν στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό στο φθηνό πετρέλαιο θα είναι σημαντικές. Χωρίς σημαντικά επιτυχημένη πολιτισμική αλλαγή, οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις θα είναι αναπόφευκτες.



Τι σημαίνει Peak oil; Τελειώνει το πετρέλαιο;


Οι πετρελαϊκές εταιρείες, πολύ φυσικά, έχουν εξορύξει το πετρέλαιο που ήταν εύκολο και οικονομικό να εξορυχθεί. Αυτά το πετρέλαιο βρίσκονταν στο έδαφος και σχετικά κοντά στην επιφάνεια και ήταν χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, γεγονός που έκανε εύκολη τη διύλιση του. Το πετρέλαιο που έχει εναπομείνει είναι πολύ πιθανόν να βρίσκεται σε απόμακρες περιοχές, μακριά από τις αγορές, σε μικρά ή χαμηλής ποιότητας πεδία και για αυτό απαιτούνται περισσότερα χρήματα και ενέργεια για την εξόρυξη και διύλισή του. Επιπλέον, όλα τα πετρελαϊκά πεδία φθάνουν κάποια στιγμή στο σημείο όπου η περαιτέρω εκμετάλλευσή τους δεν είναι ενεργειακά και οικονομικά βιώσιμη. Αν δηλαδή απαιτείται η δαπάνη ενός βαρελιού πετρελαίου για την εξόρυξη ενός βαρελιού πετρελαίου, τότε η περαιτέρω εξόρυξη δεν έχει νόημα, ανεξάρτητα από την τιμή του πετρελαίου.




πηγή: aenaon.net

Διαβάστε περισσότερα...

13 Νοε 2007

Tεχνικές για τον εντοπισμό κοιτασμάτων










1. ειδικό όχημα με μικρές εκρήξεις που προκαλεί στο έδαφος, στέλνει σεισμικά κύματα
2. τα σήματα αντανακλώνται από τα πετρώματα και προσλαμβάνονται από ειδικούς αισθητήρες
3. τα δεδομένα αποστέλλονται για εργαστηριακή έρευνα




Τρισδιάστατη ακτινογραφία

Οι τεχνικές για τον εντοπισμό κοιτασμάτων που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια είναι δύο: η «σεισμική τεχνική με τρισδιάστατη αντανάκλαση» και η «κατευθυνόμενη γεώτρηση». Η πρώτη συνίσταται σε μια σειρά από μικρές εκρήξεις στην επιφάνεια, οι οποίες γεννούν μια σειρά από σεισμικά κύματα. Αυτά ταξιδεύουν κάτω από τη γη και αντανακλώνται από τα διάφορα γεωλογικά στρώματα με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τη σύστασή τους (πορώδη ή συμπαγή πετρώματα, νερό, αέριο ή πετρέλαιο). Τα κύματα αντανάκλασης συλλαμβάνονται από ειδικούς αισθητήρες και μετατρέπονται σε ηλεκτρομαγνητικά κύματα. Αυτά αναλύονται και δημιουργείται ένα είδος τρισδιάστατης ακτινογραφίας. Τα τελευταία χρόνια προστέθηκε και η τεχνική συνεχούς σεισμικού ελέγχου των πετρελαιοπηγών, η οποία επιτρέπει να παρακολουθήσουμε τις μετακινήσεις του πετρελαίου ή των αερίων ώστε να προβλέψουμε τη συμπεριφορά τους και να κάνουμε τις απαραίτητες διορθώσεις στην άντλησή τους.


Τηλεκατευθυνόμενο γεωτρύπανο

Η τεχνική της κατευθυνόμενης γεώτρησης συνταξιοδοτεί το κλασικό τρυπάνι. Αυτό το αποτελούσε ένας σωλήνας με μια διατρητική κεφαλή στην άκρη του. Η διατρητική κεφαλή περιστρεφόταν από ένα μοτέρ στην επιφάνεια. Μέσα από το σωλήνα περνούσαν λάσπη για την ψύξη της κεφαλής. Με αυτή τη διάταξη ο σωλήνας δεν ήταν δυνατό να τρυπήσει υπό γωνία. Στα νέα γεωτρύπανα η διατρητική κεφαλή είναι ενωμένη απευθείας με το μοτέρ. Το μοτέρ κινείται πλέον από τη λάσπη ψύξης, καθώς αυτή ωθείται με υψηλή πίεση από την επιφάνεια προς τα κάτω.

Διατρητικές κεφαλές και ακτίνες γ

Μ´ αυτό τον τρόπο ο σωλήνας μπορεί να συναρμολογηθεί από μια σειρά αρθρωτών τμημάτων. Όσο μικρότερου μήκους είναι τα τεμάχια του σωλήνα, τόσο πιο μικρές είναι οι γωνίες. Αυτό επιτρέπει στη διατρητική κεφαλή να δουλεύει ακόμα και οριζόντια (ορθή γωνία), εξερευνώντας κάθε γωνιά του κοιτάσματος. Χάρη σ´ αυτή την τεχνική, το σύστημα γεώτρησης έγινε και όργανο ανάλυσης του υπεδάφους και του φρεατίου. Δίπλα στη διατρητική κεφαλή τοποθετούνται ειδικά όργανα που εκπέμπουν ακτίνες γ, οι οποίες μπορούν να μας δώσουν στοιχεία για το είδος του πετρώματος που συναντά η κεφαλή. Αυτά τα στοιχεία συγκεντρώνονται στη σάλα ελέγχου με ειδικές συσκευές εκπομπής μικροκυμάτων.

Στο παρελθόν, από ένα κοίτασμα αντλούνταν περίπου το 30% του πετρελαίου, γιατί η άντληση τραβούσε και νερό από τα βαθύτερα στρώματα. Το νερό μπορεί ακόμα και να απομονώσει ζώνες του κοιτάσματος, περιορίζοντας έτσι την εκμετάλλευσή του. Τώρα η εκμετάλλευση φτάνει στο 50% του κοιτάσματος, ενώ κάποιες φορές ξανανοίγονται και άλλα φρεάτια που κάποτε ήταν ασύμφορα

Φρεάτια με νοημοσύνη

Τέλος, μελετούνται φρεάτια με «νοημοσύνη»: θα είναι σε θέση να διακλαδίζονται στο υπέδαφος, σε όλες τις ζώνες του κοιτάσματος. Με ειδικές βαλβίδες στις διακλαδώσεις, θα μπορούν να ελέγχουν την άντληση του πετρελαίου: να το διαχωρίζουν από τα αέρια ή από το νερό του υπεδάφους. Έτσι, το νερό θα ωθείται πίσω στη βάση του κοιτάσματος.





πηγή: focusmagazine


Διαβάστε περισσότερα...

12 Νοε 2007

"Θαλάσσια" μόλυνση στη Μαύρη Θάλασσα

Τέσσερα φορτηγά πλοία και ένα δεξαμενόπλοιο βυθίστηκαν στον πορθμό του Κερτς, στην Κριμαία, λόγω σφοδρής θαλασσοταραχής. 'Ανθρωποι αγνοούνται, ενώ εκφράζονται φόβοι για οικολογική καταστροφή από τη διαρροή μαζούτ στη θάλασσα.


Πέντε πλοία βυθίστηκαν εξαιτίας σφοδρής θαλασσοταραχής στη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων τέσσερα φορτηγά και ένα ρωσικό δεξαμενόπλοιο που κόπηκε στα δυο, με αποτέλεσμα να διαρρεύσουν τουλάχιστον 1.300 τόνοι μαζούτ και να προκληθούν φόβοι για οικολογική καταστροφή στην περιοχή. Το τέταρτο ρωσικό φορτηγό πλοίο, το Kovel που μετέφερε θειάφι, βυθίστηκε στον πορθμό του Κερτς, ο οποίος χωρίζει την Κριμαία από τις ρωσικές ακτές, ανακοίνωσε το ρωσικό υπουργείο Εκτάκτων Καταστάσεων, το οποίο επικαλείται το πρακτορείο Ria Novosti. Στη Ρωσία, ξεκίνησε έρευνα για "θαλάσσια μόλυνση", ανέφερε η ρωσική εισαγγελία. Ωστόσο, θα πρέπει να επαληθευθεί πώς οι καπετάνιοι των σκαφών και οι υπεύθυνοι των λιμανιών έδρασαν στις συνθήκες της θαλασσοταραχής, ανέφερε υπεύθυνη της εισαγγελίας Μεταφορών στο Κρασνοντάρ, στη νότια Ρωσία, η Ελένα Βελίκοβα, την οποία επικαλείται το πρακτορείο Itar-Tass.
Το Kovel άρχισε να βυθίζεται αφού προσέκρουσε στο ρωσικό φορτηγό Volnogorsk που μετέφερε 2.400 τόνους θειάφι και το οποίο είχε βυθιστεί λίγες ώρες νωρίτερα, σύμφωνα με το υπουργείο. Το πλήρωμα του Kovel εγκατέλειψε το σκάφος με τη βοήθεια ρυμουλκού.

Συνολικά, 34 άνθρωποι που επέβαιναν στα τέσσερα ρωσικά πλοία διασώθηκαν, ενώ 8 μέλη του πληρώματος του φορτηγού Nakhitchevan φέρονται ως αγνοούμενοι, ανέφερε το ρωσικό υπουργείο Εκτάκτων Καταστάσεων, σύμφωνα με το πρακτορείο Interfax. Δεκατρία σκάφη και σχεδόν 150 άνθρωποι συμμετέχουν στις έρευνες στα ανοικτά της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Η τύχη 15 ανθρώπων που βρίσκονταν πάνω στο φορτηγό Hadj Ismail με γεωργιανή σημαία που βυθίστηκε κοντά στη Χερσώνα της Κριμαίας (Ουκρανία), παραμένει άγνωστη, δήλωσε ο αξιωματούχος του ουκρανικού υπουργείου Εκτάκτων Καταστάσεων Βαλερί Στρέλετς, σύμφωνα με το πρακτορείο Ria Novosti.




πηγή: ERT.gr

Διαβάστε περισσότερα...