12 Οκτ 2007

Νέο ρεκόρ του πετρελαίου - Έφτασε τα 84,05 δολ. στην αγορά της Νέας Υόρκης

Νέο ιστορικό ρεκόρ κατέγραψε το πετρέλαιο, λίγο πάνω από τα 84 δολάρια το βαρέλι, εν μέσω ανησυχιών ότι η Τουρκία, προκειμένου να καταπολεμήσει τους Κούρδους αντάρτες, ενδέχεται να εισβάλει στο βόρειο Ιράκ, μια χώρα που είναι τρίτη στον κόσμο σε ό,τι αφορά τα αποθέματα πετρελαίου.


Το αμερικανικό αργό σκαρφάλωσε στα 84,05 δολ. το βαρέλι στην αγορά της Νέας Υόρκης, για να υποχωρήσει στη συνέχεια ελαφρώς στα 83,75 δολ. (στις 21:03 ώρα Ελλάδος).

Και το πετρέλαιο τύπου μπρεντ σημείωνε άνοδο κατά 56 σεντς, ανερχόμενο διαπραγματευόταν στα 80,71 δολ. στην αγορά του Λονδίνου.

Τη νέα κούρσα των τιμών πυροδότησε η προειδοποίηση των Κούρδων ανταρτών για επαναπροώθησή τους στη Τουρκία από το βόρειο Ιράκ όπου βρίσκονται.

Ώθηση στην άνοδο του μαύρου χρυσού έδωσαν και οι αυξανόμενες ανησυχίες σε ό,τι αφορά την προσφορά εν όψει του χειμώνα, μετά τις ανακοινώσεις μείωσης των αποθεμάτων σε ΗΠΑ και Ευρώπη.

Τα τελευταία στοιχεία από τις ΗΠΑ χθες έδειξαν απρόσμενη μείωση των στρατηγικών αποθεμάτων στα 1,7 εκατ. βαρέλια, τα χαμηλότερα δηλαδή επίπεδα από τον Ιανουάριο.

Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο οι χώρες του ΟΠΕΚ αποφάσισαν αύξηση της παραγωγής κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως από το Νοέμβριο, κάτι που όμως δεν στάθηκε ικανό να συγκρατήσει τις τιμές του μαύρου χρυσού.

Πηγή: Η Ναυτεμπορική

Διαβάστε περισσότερα...

10 Οκτ 2007

Διύλιση - Προϊόντα διύλισης




Επειδή το αργό πετρέλαιο περιέχει εκτός από τους υδρογονάνθρακες και άλλες διάφορες ουσίες (θείο, μερκαπτάνες, νερό, οξυγόνο, άζωτο κ.α.) το καθιστούν πρακτικά άχρηστο σε ακατέργαστη μορφή. Αρχικά το αργό πετρέλαιο υφίσταται ειδική κατεργασία για την απομάκρυνση των προσμείξεων του θείου που περιέχει. Η κατεργασία αυτή ονομάζεται αποθείωση του πετρελαίου.



Η αγορά εξάλλου, χρειάζεται ορισμένα πετρελαϊκά υλικά με επακριβώς καθορισμένα χαρακτηριστικά (βενζίνες, κηροζίνη, ντίζελ, μαζούτ, λιπαντικά έλαια) και για το σκοπό αυτό το πετρέλαιο διυλίζεται για να πάρουμε τα τελικά προϊόντα του.

Τα τελικά προϊόντα της διύλισης διακρίνονται σε ενεργειακά (βενζίνες, καύσιμα στροβιλοαντιδραστήρων, ντίζελ και μαζούτ οικιακής χρήσης, βαρέα μαζούτ) και σε μη ενεργειακά (άσφαλτοι, λιπαντικά).

Η θεμελιώδης διεργασία της διύλισης είναι η συνεχής κλασματική απόσταξη, από την οποία προκύπτει μια δεκάδα βασικών πετρελαϊκών κλασμάτων με χαρακτηριστικά που βελτιώνονται κατόπιν σε άλλες εγκαταστάσεις για τον μετασχηματισμό ή τον εξευγενισμό.


Συνοπτικά παράγει κατά φθίνουσα τάξη πτητικότητας τα εξής προϊόντα :
- καύσιμα αέρια
- κλάσμα προπανίου
- κλάσμα βουτανίου
- ελαφριά βενζίνη
- βαριά βενζίνη
- κηροζίνη
- δύο ή περισσότερες ποιότητες ντίζελ
- διάφορα αποστάγματα
- ένα κατάλοιπο της εν κενώ απόσταξης

Το παραπάνω αποτέλεσμα επιτυγχάνεται με την εφαρμογή τριών διακεκριμένων διεργασιών: της ατμοσφαιρικής απόσταξης του αργού πετρελαίου, του διαχωρισμού των αερίων και των βενζινών και της εν κενώ απόσταξης του ατμοσφαιρικού υπολείμματος. Οι τρεις αυτές διεργασίες αποτελούν συνήθως μια παραγωγική μονάδα, τη λεγόμενη μονάδα διύλισης αργού πετρελαίου.

Το παραπάνω αποτέλεσμα επιτυγχάνεται με την εφαρμογή τριών διακεκριμένων διεργασιών: της ατμοσφαιρικής απόσταξης του αργού πετρελαίου, του διαχωρισμού των αερίων και των βενζινών και της εν κενώ απόσταξης του ατμοσφαιρικού υπολείμματος. Οι τρεις αυτές διεργασίες αποτελούν συνήθως μια παραγωγική μονάδα, τη λεγόμενη μονάδα διύλισης αργού πετρελαίου.

Διαβάστε περισσότερα...

Φυσικές Ιδιότητες

Συνήθως ως πετρέλαιο εννοούμε τα υγρά αποθέματα που περιλαμβάνουν το αργό πετρέλαιο, αέρια (φυσικά αέρια) και στερεά (άσφαλτο ή πίσσα).


Είναι γενικά αποδεκτό ότι το πετρέλαιο δημιουργήθηκε με την αποσύνθεση θαλασσίων, κυρίως, ζώων και φυτών, που θάφτηκαν κάτω από διαδοχικές στιβάδες λάσπης, πριν από 400-500 εκατομμύρια χρόνια. Η αρχική προϋπόθεση για μια τέτοια γένεση πετρελαίου είναι μια ρηχή θάλασσα με νερά πλούσια σε ζώα και φυτά, από μικροσκοπικά μέχρι μεγάλα. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι ότι παθαίνοντας οι οργανισμοί, βουλιάζουν στο βυθό και θάβονται σε λάσπη. Το οξυγόνο στο βυθό πρέπει να είναι περιορισμένο ώστε η αποσύνθεση των οργανισμών να είναι αργή. Με το πέρασμα του χρόνου, λάσπη και πηλός, κάθονται πάνω σ’ αυτές τις αποθέσεις, δημιουργώντας τεράστιες πιέσεις. Κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες, χημικές διεργασίες μετατρέπουν τους οργανισμούς σε πετρέλαιο και αέριο.

Το πετρέλαιο είναι υγρό ελαιώδες ή παχύρρευστο, με καστανό χρώμα, χαρακτηριστική δυσάρεστη οσμή, αδιάλυτο στο νερό και ελαφρότερο απ’ αυτό. Έχει πυκνότητα από 0,73gr/cm3 μέχρι 1,04gr/cm3 και η θερμαντική ικανότητά του φτάνει σε 10.400kcal/gr –11.000kcal/gr.Αποτελείται από υδρογονάνθρακες (ενώσεις άνθρακα και υδρογόνου που σε κανονικές θερμοκρασίες και πιέσεις μπορεί να είναι αέριες, υγρές ή στερεές, ανάλογα με την πολυπλοκότητα των μορίων τους) που βρίσκονται συγκεντρωμένοι σε διάφορα βάθη, κάτω από το έδαφος ή τη θάλασσα.

Επειδή το πετρέλαιο βρίσκεται πάντα σε θερμοκρασία ανώτερη από το σημείο ζέσης μερικών συστατικών του είναι αδύνατος ο καθορισμός ενός σημείο ζέσης, κοινού για όλα τα συστατικά του αργού πετρελαίου. Για τον ίδιο λόγο είναι αδύνατο να μιλήσουμε και για σημείο πήξης, αφού τα διάφορα συστατικά του στερεοποιούνται σε διαφορετικές θερμοκρασίες.

Διαβάστε περισσότερα...

Σύντομη ιστορία του πετρελαίου

Η λέξη πετρέλαιο προέρχεται από την ελληνική λέξη πέτρα και την λατινική oleum που σημαίνει «λάδι» και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Γερμανό ορυκτολόγο Agricola, το 1556.

Η πρώτη μνεία χρησιμοποίησης του γίνεται στη Βίβλο, όπου αναφέρεται ότι ο Νώε πραγματοποίησε επάλειψη της Κιβωτού, πριν από τον κατακλυσμό με κάποιο υλικό ασφαλτικής σύστασης. Ο Ηρόδοτος επίσης αναφέρει ότι στη Ζάκυνθο υπήρχε ένα πηγάδι με άσφαλτο. Πριν από 5.000 τουλάχιστον χρόνια, οι Σουμέριοι, οι Ασσύριοι και οι Βαβυλώνιοι χρησιμοποίησαν τις μεγάλες επιφανειακές διαρροές πετρελαίου στο Χιτ του Ευφράτη ποταμού, ενώ χρήση παρόμοιων διαρροών είναι γνωστή σε πολλά μέρη της Μεσοποταμίας και των γειτονικών περιοχών που περιβάλλουν την ανατολική Μεσόγειο. Στην αρχαιότητα η Νεκρά Θάλασσα ήταν γνωστή με την ονομασία Ασφαλτίτις Λίμνη, λόγω του ημιστερεού πετρελαίου που έβγαινε στις ακτές της από υποβρύχιες διαρροές.

Οι ανασκαφές στα Σούσα του Ιράν και στην Ουρ του Ιράκ αποκάλυψαν ότι οι κάτοικοι ανακάτευαν στερεά παράγωγα του πετρελαίου με άμμο και ινώδη υλικά για την κατασκευή αρδευτικών τάφρων.

Είναι γνωστό ότι γινόταν χρήση του πετρελαίου στο καλαφάτισμα των πλοίων, στην κατασκευή δρόμων, στην κατασκευή αδιάβροχης ψάθας και καλαθιών και ως συγκολλητικό στα μωσαϊκά. Επίσης το χρησιμοποιούσαν στην ιατρική σαν καθαρτικό, σαν υγρό εντριβών και σαν απολυμαντικό. Οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν καλά τις πολλές χρήσεις του, αλλά δεν τις μετέδωσαν σους Ρωμαίους κατακτητές. Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς έχουν περιγράψει φυσικές εμφανίσεις πετρελαίου και αερίων, ιδιαίτερα στην περιοχή του Μπακού, στο Αζερμπαϊτζάν.

Στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, οι Άραβες και οι Πέρσες ενδιαφέρθηκαν για το αργό πετρέλαιο και τη διύλισή του σε φωτιστικό πετρέλαιο. Είναι πιθανόν αυτές οι γνώσεις να μεταφέρθηκαν από τους Άραβες στη δυτική Ευρώπη κατά τον 12ο αιώνα. Επίσης το «υγρό πυρ» των Βυζαντινών είχε κατά πάσα πιθανότητα ως βάση το πετρέλαιο.

Μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα η χρήση του φωτιστικού πετρελαίου στις ΗΠΑ βρισκόταν στο ίδιο επίπεδο που την είχαν αφήσει οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι. Η πρώτη γεώτρηση ειδικά για την αναζήτηση πετρελαίου έγινε από τον Έντγουιν Ντρέικ στην δυτική Πενσυλβάνια τον Αύγουστο του 1859 και σε βάθος 21 μέτρων, έτσι άνοιξε τον δρόμο στη βιομηχανία πετρελαίου. Την ίδια περίπου περίοδο πετρελαϊκά πεδία ανακαλύφθηκαν στην Ευρώπη και την Άπω Ανατολή.

Με την αρχή του 20ου αιώνα η Βιομηχανική Επανάσταση, που χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση του αυτοκινήτου, είχε προχωρήσει τόσο πολύ ώστε το επεξεργασμένο πετρέλαιο για φωτιστική χρήση έπαυε να έχει την πρώτη σημασία και η πετρελαϊκή βιομηχανία έγινε η πρώτη πηγή ενέργειας στον κόσμο.

Έτσι ενώ το 1870 η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου ήταν μικρότερη από 1.000.000 τόνους το χρόνο στα χρόνια έφτασε να ξεπερνά τους 3.000.000.000 τόνους.

Σήμερα το πετρέλαιο αποτελεί σημαντική πρώτη ύλη στην βιομηχανία των πετροχημικών, αλλά την μεγαλύτερη εφαρμογή βρίσκει στην παραγωγή ενέργειας, από την οποία εξαρτάται το παρόν και το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας.

Διαβάστε περισσότερα...

Γεωγραφική Κατανομή

Στην παραπάνω εικόνα παρουσιάζεται η γεωγραφική κατανομή του πετρελαίου ανά χώρα.


Ως υπάρχοντα αποθέματα πετρελαίου παρουσιάζονται τα αποθέματα αργού πετρελαίου στο έδαφος που τα δεδομένα γεωλογίας και εφαρμοσμένης μηχανικής, έχουν καταδείξει ότι στην πράξη θα μπορούσαν να εξαχθούν χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα τεχνολογία.


Τα στοιχεία για τον Καναδά περιλαμβάνουν το μη συμβατικό πετρέλαιο που υπάρχει στις άμμους πετρελαίου (oil sands), από τις οποίες η άντληση πετρελαίου είναι ακριβότερη.


Οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγικές χώρες είναι μέλη της οργάνωσης των χωρών εξαγωγής πετρελαίου και ελέγχουν άμεσα τα αποθέματά τους μέσω των κρατικών επιχειρήσεων.



Εάν η ζήτηση παγκόσμιου πετρελαίου αυξηθεί, όλοι θα εξαρτηθούμε από τις πιο πλούσιες σε πετρέλαιο χώρες.

Διαβάστε περισσότερα...

9 Οκτ 2007

Κοντά στα 79 δολ. το αργό πετρέλαιο

ΚΟΝΤΑ στα 79 δολ. το βαρέλι διαπραγματεύθηκε το αργό πετρέλαιο μετά την υποχώρησή του τα μέγιστα σε επτά εβδομάδες χθες καθώς εικάζεται ότι αυξήθηκαν τα αποθέματα των ΗΠΑ.


Τα αποθέματα του αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ πιθανόν να αυξήθηκαν για τρίτη φορά την εβδομάδα που πέρασε, καθώς τα διϋλιστήρια έκλεισαν τμήματά τους στο πλαίσιο της προετοιμασίας τους για την παραγωγή του χειμώνα. Το πετρέλαιο, ο χρυσός και ο χαλκός υποχώρησαν χθες καθώς το δολάριο σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο σε δύο μήνες έναντι του ευρώ μετά τις προσδοκίες των επενδυτών για περαιτέρω μείωση των επιτοκίων στις ΗΠΑ.

Το αργό πετρέλαιο για τα συμβόλαια του Νοεμβρίου διαπραγματεύθηκε στα 78,80 δολ. το βαρέλι, 22 σεντς χαμηλότερα, κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Ν. Υόρκης (Nymex) στις 11:58 π.μ. στη Σιγκαπούρη.

Τα συμβόλαια υποχώρησαν 2,20 δολ., ποσοστό 2,7%, φθάνοντας στα 79,02 δολ. το βαρέλι, τα χαμηλότερα επίπεδα κλεισίματος από τις 11 Σεπτεμβρίου, σημειώνοντας τις μεγαλύτερες απώλειες μιας ημέρας από τις 16 Αυγούστου.

Το μπρεντ για τα συμβόλαια του Νοεμβρίου διαπραγματεύθηκε στα 76,48 δολ. το βαρέλι, 10 σεντς χαμηλότερα στο ICE Futures του Λονδίνου στις 11:23 π.μ., ώρα Σιγκαπούρης. Τα συμβόλαια υποχώρησαν 2,32 δολ., ποσοστό 2,9%, φθάνοντας χθες στα 76,58 δολ. το βαρέλι, τα χαμηλότερα επίπεδα από τις 14 Σεπτεμβρίου.

Πηγή: Η Ναυτεμπορική

Διαβάστε περισσότερα...

8 Οκτ 2007

Από το 2008 θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης

Το νέο σύστημα διακίνησης και διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2008, ανακοίνωσε την Δευτέρα το υπουργείο Οικονομικών μετά το αλαλούμ που δημιουργήθηκε με τον τρόπο επιστροφής του αυξημένου φόρου στους καταναλωτές.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται επίσης ότι απο την προσεχή Δευτέρα 15 Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος του έτους θα εφαρμοστεί το ισχύον σύστημα διακίνησης και διάθεσης.

Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του νέου συστήματος θα ανακοινωθούν κατά την παρουσίαση του σχετικού σχεδίου νόμου, προστίθεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.

Η αναβολή του μέτρου για την επιστροφή του φόρου στους καταναλωτές, που προκύπτει από την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης, ήταν αναμενόμενη καθώς το υπουργείο Οικονομικών δεν μπορούσε να βρει την κατάλληλη λύση.

Η διανομή του πετρελαίου θα ξεκινήσει στα μέσα Οκτωβρίου και η τιμή του αναμένεται να είναι αυξημένη κατά 10% έναντι του 2006, στα 60 με 62 λεπτά το λίτρο.

Σε ό,τι αφορά το «σίριαλ» με την επιστροφή του φόρου, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει το ενδεχόμενο να επαναφέρει το αρχικό σενάριο το οποίο προέβλεπε ότι η επιστροφή από τη διαφορά του φόρου μεταξύ πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα γίνεται απευθείας από τις τράπεζες στις εταιρείες ή στους πρατηριούχους, χωρίς να μεσολαβούν καθόλου οι πολίτες, οι οποίοι θα συνεχίσουν να αγοράζουν το πετρέλαιο προς 60-62 λεπτά.

Αυτό το σενάριο, όμως, προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις στους πρατηριούχους, οι οποίοι φοβούνται ότι θα γίνουν «φοροεισπράκτορες» του κράτους και ότι μπορεί να κατηγορηθούν για έκδοση εικονικών τιμολογίων και πλαστών αποδείξεων.

Εκπρόσωποι εταιρειών υπολογίζουν σε 255 εκατ. ευρώ τα επιπλέον χρήματα που σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να προκαταβάλουν μέσα σε λίγες ημέρες για να πληρώσουν τη διαφορά του φόρου, με άγνωστο το πότε θα τα εισπράξουν.

Τέλος, για το λεγόμενο «πλαφόν» στην κατανάλωση που ελέγετο αρχικά ότι θα επιβληθεί, ο κ. Αλογοσκούφης ξεκαθάρισε τελικά ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί.

Ρουσόπουλος: Σύνθετο θέμα

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ.Ρουσόπουλος, ερωτηθείς αν έχει γίνει καλή προετοιμασία σε ό,τι αφορά τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ,στα καύσιμα, δήλωσε ότι πρόκειται για σύνθετο θέμα που δεν λύνεται απλά από τη μία ημέρα στην άλλη.

Σε ερώτηση για το τι θα πληρώσουν τώρα οι καταναλωτές και αν θα δοθεί επίδομα στους χαμηλοσυνταξιούχους, απάντησε πως υπάρχει σχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν επισήμως.

«Μέχρι τότε μην ακούτε εικοτολογίες που δεν ωφελούν κανένα και που δημιουργούν αναταραχή».

Σχετικά με το ενδεχόμενο να υπάρξουν φαινόμενα κερδοσκοπίας στο δίμηνο μέχρι την 1/1/2008, είπε πως ήταν πολύ μεγαλύτερο το χρονικό διάστημα των πολλών ετών κατά τα οποία εφαρμοζόταν ένα σύστημα το οποίο είχε επιτρέψει να υπάρχουν παραθυράκια και λαθρεμπόριο.

«Μας προβλημάτισε και γι' αυτό ασχολούμαστε με το θέμα. Αλλιώς θα το αφήναμε να ρέει όπως έρεε» προσέθεσε.

Λαφαζάνης: Για γέλια η κυβέρνηση της ΝΔ

Πρωτοφανές χαρακτήρισε ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Π.Λαφαζάνης «το θέαμα μιας κυβέρνησης που πρώτα εγγράφει στον προϋπολογισμό του 2008 νέα αυξημένα υπερέσοδα από την εξομοίωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης και μετά ψάχνει στα τυφλά, με αλληλοαναιρούμενες και αντιφατικές δηλώσεις, τον φορομπηχτικό τρόπο που θα εφαρμόσει αυτό το μέτρο και θα στείλει τη «λυπητερή» στον ελληνικό λαό.

Η εικόνα αυτή της κυβέρνησης, θα ήταν για γέλια, να δεν είχε τραγικές επιπτώσεις για τα φτωχότερα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας».

Πηγή: Νέα in.gr

Διαβάστε περισσότερα...